6 λόγοι που κάνουν τον καφέ σου «καλή» συνήθεια

Καφές1) Σε κρατάει σε εγρήγορση
Η καφεΐνη –το πιο δημοφιλές συστατικό του καφέ- έχει την δυνατότητα να διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να σε κρατάει σε εγρήγορση, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η δράση της. Επίσης η ίδια ουσία εκτός από το να σε κρατάει ξύπνιο, μπορεί να βελτιώσει την πνευματική σου απόδοση, την διάθεση, τα αντανακλαστικά αλλά και την μνήμη σου[1]! Οφέλη που μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση σου στη δουλειά.
2) Σε βοηθάει να κάψεις λίπος
Η καφεΐνη επίσης αυξάνει τον μεταβολισμό, άρα την απώλεια θερμίδων και συγκεκριμένα αυξάνει την οξείδωση των λιπών μέσα από μια διαδικασία που κάνει το λίπος διαθέσιμο υπόστρωμα για την παραγωγή ενέργειας[2].
3) Βελτιώνει την απόδοση σου κατά την άσκηση
Οι δύο παραπάνω λόγοι βοηθούν επίσης την απόδοση κατά την άσκηση. Η καφεΐνη μέσω της δυνατότητας της να διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα μειώνει το αίσθημα της κόπωσης κατά την διάρκεια της άσκησης[3].
4) Η κατανάλωση καφέ μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 (ΣΔτ2)
Ο ΣΔτ2 είναι μια ασθένεια της οποίας η νοσηρότητα έχει αυξηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Η ασθένεια αυτή σχετίζεται με τον τρόπο ζωής συμπεριλαμβανομένης και της διατροφής.
Η κατανάλωση καφέ, αλλά και άλλων ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη όπως το τσάι, έχει συσχετισθεί με μείωση του κινδύνου για εμφάνιση ΣΔτ2[4].
5) Η κατανάλωση καφέ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για Alzheimer και Parkinson
Ο καφές εκτός από τα παροδικά οφέλη στην πνευματική σου απόδοση, μπορεί να προστατέψει τον εγκέφαλο σου κατά το γήρας.
Η νόσος Alzheimer είναι μία από τις πιο συχνές νευροεκφυλιστικές νόσους στον κόσμο και οδηγεί σε άνοια. Επίσης η νόσος του Parkinson αποτελεί μια συχνή εκφυλιστική διαταραχή του νευρικού συστήματος που χαρακτηρίζεται από τον θάνατο νευρώνων του εγκεφάλου. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει προστατευτική δράση του καφέ έναντι αυτών των νόσων [5],[6],[7].
6) Ο καφές περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες
Μπορεί η καφεΐνη να είναι η μόνη ουσία που μας έρχεται στο μυαλό όταν αναφερόμαστε στον καφέ, αλλά αυτός περιέχει και άλλα ωφέλιμα μικροσυστατικά όπως: παντοθενικό οξύ, ριβοφλαβίνη, νιασίνη και καφεοϋλοκινικά οξέα[8],[9].

Πρέπει να τονισθεί ότι ο καφές πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο διότι μπορεί να προκαλέσει ορισμένες ανεπιθύμητες δράσεις όπως υπερένταση, αϋπνία και γαστρεντερικές ενοχλήσεις.

Βιβλιογραφία
1) C. H. S. Ruxton. The impact of caffeine on mood, cognitive function, performance and hydration: a review of benefits and risks. 2008
2) K J Acheson et al. Caffeine and coffee: their influence on metabolic rate and substrate utilization in normal weight and obese individuals. 1980. Am J Clin Nutr
3) Costill DL, Dalsky GP, Fink WJ. Effects of caffeine ingestion on metabolism and exercise performance. 1978. Medicine and Science in Sports [10(3):155-158]
4) Andrew O Odegaard. Coffee, tea, and incident type 2 diabetes: the Singapore Chinese Health Study. Am J Clin Nutr 2008 Oct;88(4):979-85.

5) Arendash GW1, Cao C. Caffeine and coffee as therapeutics against Alzheimer’s disease. J Alzheimers Dis. 2010;20 Suppl 1:S117-26. doi: 10.3233/JAD-2010-091249.

6) Hernán MA. A meta-analysis of coffee drinking, cigarette smoking, and the risk of Parkinson’s disease. Ann Neurol. 2002 Sep;52(3):276-84.

7) Sääksjärvi K. Prospective study of coffee consumption and risk of Parkinson’s disease. Eur J Clin Nutr. 2008 Jul;62(7):908-15. Epub 2007 May 16.

8) Moeenfard M, Rocha L, Alves A. Quantification of Caffeoylquinic Acids in Coffee Brews by HPLC-DAD. J Anal Methods Chem. 2014;2014:965353. doi: 10.1155/2014/965353. Epub 2014 Dec 21.

9) http://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3898/2