Η μεσογειακή διατροφή και τα οφέλη της στην υγεία

Μεσογειακή διατροφήΗ Ελλάδα είναι μια από τις χώρες της μεσογείου και η διατροφή των προγόνων μας-η γνωστή μεσογειακή διατροφή- αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης λόγω του προστατευτικού της ρόλου έναντι διάφορων νοσημάτων. Από όλες της χώρες της μεσογείου η πιο προστατευτική διατροφή θεωρείται η διατροφή των Κρητών της δεκαετίας του 60. Η πρώτη μεγάλη μελέτη που έδειξε τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής είναι η Μελέτη των Επτά Χωρών. Τα πιθανά συστατικά που έχουν προταθεί ότι συμπεριλαμβάνονται στη μεσογειακή δίατροφή και ασκούν προστατευτική δράση είναι τα μονοακόρεστα λιπαρά, δημητριακά πλούσια σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά (ρεσβερατρόη, γλουταθειόνη, βιταμίνη Ε, βιταμίνη C, λυκοπένιο, β-καροτένιο, πολυφαινόες) και τα ω-3 λιπαρά οξέα. Οι επιστημονικές έρευνες έχουν βρει ότι η μεσογειακή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, κάποιων τύπων καρκίνου και άλλα χρόνια νοσήματα.

Εντούτοις, τα τελευταία χρόνια η άλλοτε ελληνική παραδοσιακή διατροφή με τις προστατευτικές της ιδιότητες έχει αφομοιώσει πολλά στοιχεία της δυτικής δίαιτας η οποία συχνά αναφέρεται ως το κατεξοχήν ανθυγιεινό πρότυπο διατροφής. Μαζί με πολλά στοιχεία που «αντέγραψε» η χώρα μας από τις χώρες της δύσης ένα από αυτά αποτέλεσαν και τα δυτικά διατροφικά πρότυπα, όπως η αυξημένη κατανάλωση γευμάτων σε ταχυφαγεία (fast-foods), τα συσκευασμένα τρόφιμα που συχνά έχουν πολλές θερμίδες κ.α.

Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής είναι μια σχηματική απεικόνιση της κλασσικής μεσογειακής διατροφής. Στη βάση της πυραμίδας εμφανίζονται τα τρόφιμα που πρέπει αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ημερήσιας διατροφής ενώ όσο ανεβαίνουμε στην κορυφή της πυραμίδας τα αντίστοιχα τρόφιμα πρέπει να καταναλώνονται σε μικρότερες ποσότητες και σε μικρότερη συχνότητα.

Μεσογειακή διατροφή

 

Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι εκείνης της εποχής ασχολούνταν με βαριές χειρονακτικές εργασίες (αγρότες, κτηνοτρόφοι κ.λπ.) γεγονός που σημαίνει ότι εκτός από την υγιεινή διατροφή είχαν και πολύ αυξημένη δραστηριότητα λόγω εργασίας, κάτι που στις μέρες έχει εκλείψει λόγω της προόδου της τεχνολογίες. Οπότε είναι σημαντικό η μειωμένη φυσική δραστηριότητα της εργασίας να εξισορροπηθεί με αυξημένη δραστηριότητα στον ελεύθερο χρόνο, δηλαδή με γυμναστική. Ευτυχώς στις μέρες μας η αυξημένη δραστηριότητα μπορεί να προκύψει από δραστηριότητες που μας ψυχαγωγούν όπως το γυμναστήριο, τα ομαδικά παιχνίδια με φίλους (ποδόσφαιρο, μπάσκετ) ή διάφορα ομαδικά προγράμματα  στο γυμναστήριο όπου το περιβάλλον είναι ιδιαιτέρα ευχάριστο.Ποτέ δεν είναι αργά για αλλαγές που θα βελτιώσουν την υγεία, την εικόνα και την αυτοπεποίθησή σου.